Den perfekte storm uden vind
Den perfekte storm uden vind
Når vindmøllerne holder kaffepause, Sydeuropa tænder aircondition, og elnettet får nervøse trækninger.
Det er jo nærmest den perfekte storm. Nåeee nej, det blæser jo for helvede ikke.
Velkommen til energiparadiset
Her sidder man i det sydvestjyske, hvor det normalt blæser så meget, at man skal holde fast i hegnet for ikke at ende i Esbjerg Havn, og kigger ud på vindmøller, der står mere stille end en teenager, der er blevet bedt om at tømme opvaskemaskinen.
Men frygt ej. Det er helt naturligt. Der er nemlig hedebølge i Sydeuropa. Og når spanierne og italienerne sveder så voldsomt, at de må skrue op for aircondition bare for at overleve synet af deres egen elregning, så rammer efterskælvet naturligvis os.
Det dyreste tidspunkt er naturligvis, når folk er hjemme
Lad os lige dvæle ved timingen. Det absolut værste tidspunkt at bruge strøm på er mellem klokken 20 og 22. Altså præcis dér, hvor normale mennesker faktisk er hjemme og har dristet sig til at tænde for noget så ekstravagant som en ovn eller, Gud forbyde det, en 3D-printer, der har kørt i ti timer og mangler de sidste fem procent.
Der koster lortet et godt stykke over 5 kroner per kilowatttime. Det er næsten smukt. Ikke på den gode måde, men på den måde hvor man stirrer på en regning og langsomt begynder at forstå, hvorfor folk i gamle dage bare gik i seng, når solen forsvandt.
Billig strøm, mens ingen kan bruge den
Til gengæld var der guld og grønne skove klokken 13. Der kostede strømmen kun 80 øre. Perfekt. Det var jo lige dér, hvor vi alle sammen sad på arbejde eller stod midt i en pærevælling af ingenting og overvejede, om vi skulle køre hjem og starte fire vaskemaskiner på én gang bare for at føle, at vi snød systemet.
Atomkraft med hedeslag
Og årsagen? Det bliver næsten ikke smukkere i al sin ironi. De højteknologiske, franske atomkraftværker, de der ufejlbarlige monumenter over menneskelig snilde, er ved at smelte om kap med de sydeuropæiske gletsjere.
Hvorfor? Fordi de floder, der skal køle dem ned, er blevet for varme. Det viser sig, at når man bygger fremtidens energi på vand, der kan fordampe, så risikerer man, at det rent faktisk fordamper. Hvem kunne have forudset, at vand og varme ville få et anstrengt forhold? Ud over cirka alle, der nogensinde har kogt pasta.
Læg dertil en total vindstille tilstand hen over Vesterhavet, og vi har formlen på den perfekte grønne omstilling: Vi har masser af sol, men ingen vind, og de værker, der skulle redde os, har fået hedeslag.
Skål for elnettet
Skål for det europæiske elnet. Den store, forkromede maskine, hvor alt hænger sammen på tværs af landegrænser, floder, temperaturer, vindretninger og menneskers evige tro på, at det nok skal gå.
Kategori: Satire · Tags: se taglisten nedenfor
