| | |

Pete Hegseth, NATO og Verdens Mest Magtfulde Surmuleri

USA, NATO og geopolitiske teenagekriser

Pete Hegseth Og Verdens Mest Magtfulde Surmuleri

Når storpolitik reduceres til teenagefornærmelser, bliver NATO pludselig mindre en forsvarsalliance og mere et afsnit af Paradise Hotel med atomvåben.

Åh, de herlige, evige tårer fra Guds eget land. Man bliver sgu så træt, at man har lyst til at lægge sig direkte ud i Vadehavet og vente på, at højvandet tager over. Nu sidder Washington igen i sandkassen og tuder over, at vi andre ikke gider lege med deres seneste, højteknologiske krigslegetøj.

Den Store Internationale Tudekiks

Den amerikanske forsvarsminister Pete Hegseth har haft fat i den helt store, teatralske tudeklud. Flere NATO-allierede har nægtet USA adgang til baser og overflyvning i forbindelse med operationer mod Iran.

Det kalder han skammeligt. Ja, det er da forfærdeligt, at resten af verden ikke automatisk springer op som en veltrænet labrador, hver gang Washington peger på et kort og siger “den dér skal vi lige bombe lidt.”

Nogle lande har olie. Nogle har naturgas. USA har tilsyneladende et uudtømmeligt lager af fornærmet selvretfærdighed.

Geopolitik For Pubertetsramte

Det mest fascinerende er dog ikke selve konflikten. Det er reaktionen.

For storladen verdenspolitik er efterhånden blevet transformeret til en hormonforstyrret 14-årig, der har barrikaderet sig på værelset og nægter at komme ud, før nogen siger undskyld.

Responsen lyder grundlæggende:

Pentagons følelsesmæssige strategi:
“Nå! Hvis I ikke vil være med i min krig, så flytter jeg måske mine soldater ud af Europa! Så kan I selv se, hvor sjovt det bliver!”

Det er international sikkerhedspolitik reduceret til skolegårdslogik og passiv-aggressive Facebook-opdateringer.

Den Store Dørsmækker-Manøvre

Hør nu her, Pete.

Det der trusselsnummer med at lave et gennemsyn af de amerikanske styrker i Europa er simpelthen for pinligt.

Det svarer til at storme ud af festen og smække med døren i håb om, at nogen løber efter dig og beder dig blive.

Geopolitisk oversættelse:

“Vi overvejer at reducere vores styrker.”
Betyder i praksis:
“Er der ikke nogen, der vil fortælle os, hvor vigtige vi er?”

Diplomati: Ikke registreret.

Hilsen Fra Sydvestjylland

Spoiler alert fra det sydvestjyske: Vi løber ingen steder.

Vi har travlt med at drikke lunken filterkaffe, kigge ud over Vesterhavet og forsøge at forstå, hvordan verdens største militærmagt igen er endt i en situation, hvor den lyder som en fornærmet elevrådsformand.

Hvis USA absolut vil bruge milliarder af dollars på endnu et ørkeneventyr, så gør det da endelig. Men lad være med at opføre jer som om resten af verden skylder jer adgang til luftrum, baser og stående applaus.

Hvis nogen skal larme over vores malkekøer, foretrækker vi stadig blæsten fra Vesterhavet frem for strategiske bombefly.
Ses i det næste gennemsyn, Pete. Husk at lukke døren efter dig. Herude i Sydvestjylland har vi rigeligt med træk i forvejen.

Lignende indlæg

  • skarpe hjerner i Motorstyrelsen!

    “`html Politisk satire Den digitale svingdør Motorstyrelsen demonstrerer endnu engang, at datasikkerhed er en rejse – ikke en destination. Mens vi her i Sydvestjylland knap nok kan få 5G-dækning bag en klit, har Motorstyrelsen formået at holde en digital svingdør åben i fire år. Det kræver trods alt en vis form for vedholdenhed. 73.000 danskere…

  • Unplug

    International satire Trumps stuearrest Når verdens mægtigste mand opdager, at selv han har børnesikring på legetøjsskabet. Så fik de første 5.000 amerikanske soldater marchordre fra Tyskland. Pentagon har talt, og Trump har fået sin vilje. I hvert fald en lille smule. Han er tydeligvis stadig mopset over, at kansler Merz kaldte USA’s Iran-strategi for en…

  • Store Bededag…

    Politisk satire Mysteriet om den Forsvundne Helligdag En politisk kriminalgåde, hvor alle har alibier, og ingen kan huske, hvem der fjernede Store Bededag. Vi har i dag været vidner til et vaskeægte mirakel på Christiansborg. Det viser sig nemlig, at Store Bededag slet ikke blev afskaffet af politikere. Den begik tilsyneladende kollektivt selvmord i et…

  • Nuuk og Chokoladekiks

    Politisk satire Chokoladekiks, MAGA-kasketter og Grønland på tilbud En varm hilsen fra det sydvestjyske, hvor vi normalt kun aflyser turen til Blåvand, når amerikanerne begynder at uddele småkager i Arktis. Man sidder her i det sydvestjyske og kigger mod nordvest, mens vestenvinden rusker i tagrenderne. Og ved I hvad? Jeg tror bare, jeg aflyser turen…

  • Europa smelter

    “`html Klimakrise møder Sydvestjylland Europa smelter. Sydvestjylland leder stadig efter sommeren. Mens resten af kontinentet kæmper mod hedebølger, kæmper vi stadig mod sidevind, fugt og løse havemøbler. BREAKING: Europa smelter. Spanien rammer 38 grader. Frankrig steger. London er tættere på Sahara end Skagen. Og her i Sydvestjylland sidder vi stadig pakket ind i fleece, mens…

  • | | | |

    Borgmesterens store 3F-cosplay

    Satire Borgmesterens store 3F-cosplay Når kommunal neutralitet får fagforeningslogo, kontaktinfo og en lille bitte identitetskrise i brevpapiret. Det er jo herligt. Virkelig herligt. Man sidder herude i det sydvestjyske, hvor vestenvinden normalt blæser det meste af fornuften på plads, og kigger mod nord. Og hvad ser man? Rendyrket, nordjysk magi. Kommunalforvaltning i udklædning Vores allesammens…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *