Pete Hegseth, NATO og Verdens Mest Magtfulde Surmuleri
Pete Hegseth Og Verdens Mest Magtfulde Surmuleri
Når storpolitik reduceres til teenagefornærmelser, bliver NATO pludselig mindre en forsvarsalliance og mere et afsnit af Paradise Hotel med atomvåben.
Åh, de herlige, evige tårer fra Guds eget land. Man bliver sgu så træt, at man har lyst til at lægge sig direkte ud i Vadehavet og vente på, at højvandet tager over. Nu sidder Washington igen i sandkassen og tuder over, at vi andre ikke gider lege med deres seneste, højteknologiske krigslegetøj.
Den Store Internationale Tudekiks
Den amerikanske forsvarsminister Pete Hegseth har haft fat i den helt store, teatralske tudeklud. Flere NATO-allierede har nægtet USA adgang til baser og overflyvning i forbindelse med operationer mod Iran.
Det kalder han skammeligt. Ja, det er da forfærdeligt, at resten af verden ikke automatisk springer op som en veltrænet labrador, hver gang Washington peger på et kort og siger “den dér skal vi lige bombe lidt.”
Geopolitik For Pubertetsramte
Det mest fascinerende er dog ikke selve konflikten. Det er reaktionen.
For storladen verdenspolitik er efterhånden blevet transformeret til en hormonforstyrret 14-årig, der har barrikaderet sig på værelset og nægter at komme ud, før nogen siger undskyld.
Responsen lyder grundlæggende:
“Nå! Hvis I ikke vil være med i min krig, så flytter jeg måske mine soldater ud af Europa! Så kan I selv se, hvor sjovt det bliver!”
Det er international sikkerhedspolitik reduceret til skolegårdslogik og passiv-aggressive Facebook-opdateringer.
Den Store Dørsmækker-Manøvre
Hør nu her, Pete.
Det der trusselsnummer med at lave et gennemsyn af de amerikanske styrker i Europa er simpelthen for pinligt.
Det svarer til at storme ud af festen og smække med døren i håb om, at nogen løber efter dig og beder dig blive.
“Vi overvejer at reducere vores styrker.”
Betyder i praksis:
“Er der ikke nogen, der vil fortælle os, hvor vigtige vi er?”
Diplomati: Ikke registreret.
Hilsen Fra Sydvestjylland
Spoiler alert fra det sydvestjyske: Vi løber ingen steder.
Vi har travlt med at drikke lunken filterkaffe, kigge ud over Vesterhavet og forsøge at forstå, hvordan verdens største militærmagt igen er endt i en situation, hvor den lyder som en fornærmet elevrådsformand.
Hvis USA absolut vil bruge milliarder af dollars på endnu et ørkeneventyr, så gør det da endelig. Men lad være med at opføre jer som om resten af verden skylder jer adgang til luftrum, baser og stående applaus.
-
Franskmand mødte op på skadestuen med Første Verdenskrig i bagenden
Satire Mens Sydvestjylland kæmper med hække, gyllelugt og almindelig søndagsfortrydelse, har Toulouse leveret europæisk kulturarv…
-
-
